پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261742
برداشت غيراصولي، کلوس را گام به گام تا انقراض مي‌کشد
تاریخ انتشار : 1402/01/16 11:07:56
نمایش : 433
کلوس گياهي با خواص فوق‌العاده مي‌باشد که مورد برداشت بي‌رويه برخي از سودجويان قرار گرفته و در خطر انقراض است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ کلوس گياهي از خانواده چتريان است که به‌صورت خودرو در کوهستان‌هاي چهارمحال و بختياري مي‌رويد.

اين گياه داراي خواص دارويي بوده و از آنجايي که نوبرانه پايان زمستان و ابتداي بهار و منحصر به اين استان مي‌باشد، مورد برداشت بي‌رويه برخي از سودجويان قرار گرفته و در خطر انقراض است.

۶ هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختياري رويشگاه کلوس هستند و هشت سال در قرق مطلق مي‌باشند، اما با وجود برداشت‌هاي غيراصولي، غنچه‌چيني پيش از بذر دهي و ريشه‌کني امروز فقط شاهد رويش پراکنده آن در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از منطقه سرآقاسيد و چين در شهرستان کوهرنگ هستيم و اين يعني زنگ خطر براي انقراض کلوس به‌صدا در آمده است.

مردم تخلفات در برداشت و خريد و فروش کلوس را اطلاع دهند

سرهنگ صادق محمدي، فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: کلوس در ساليان گذشته به دليل برداشت‌هاي بي‌رويه و نامناسب در خطر انقراض قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينکه در شهرستان لردگان بخش مونج، کوه قارون در گذشته يکي از رويشگاه‌هاي کلوس بود اما به دليل برداشت‌هاي بي‌رويه ديگر شاهد رويش اين گياه در اين محل نيستيم افزود: علي‌رغم اقدامات احيايي تاکنون بنا به دلايلي هنوز نتوانستيم براي احياي اين گياه به خوب عمل کنيم.

فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري بيان داشت: ۵۰ هکتار از سطح مراتع در اين استان را تحت عمليات احيايي قرار داده‌ايم و با وجود بارش‌ها اميدواريم موفقيت‌آميز باشد، اما لازم است اداراتي چون ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان براي کمک به حفظ اين گونه ارزشمند پا پيش بگذارند.

وي بيان داشت: براي ثبت کلوس در فهرست آثار ملي ايران، ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در سال ۹۴ اقدام کرده است و پس از بررسي در جلسه کميته ملي اين موضوع در سال ۹۵ به ثبت رسيد.

محمدي ادامه داد: امسال نيز همچون گذشته در راستاي حفاظت از گونه کلوس و در راستاي اجراي بند ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خريد، فروش، توليد، نگهداري و اقدام براي خروج و خارج کردن چوب، هيزم، ذغال و يا درختان جنگلي و ارتکاب براي ساير محصولات و فرآورده‌هاي گياهي و جانوري به قصد تجاري که کلوس هم شامل آن است بدون اخذ پروانه از مراجع ذي‌ربط ممنوع است.

فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: امسال با توجه به رزمايش مشترکي که در سطح شهر شهرکرد اجرا شد تذکرات لازم داده و يک مورد متخلف شناسايي و به کلانتري ۱۱ معرفي شد، همچنين با هماهنگي‌هاي به‌عمل آمده با تعزيرات حکومتي در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مورد اين گونه ارزشمند برخورد صورت مي‌گيرد.

وي خاطرنشان کرد: از دوست‌داران طبيعت و مردم در سراسر استان درخواست داريم در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از خريد، فروش و نگهداري گونه کلوس موضوع را با کد امداد يگان (۱۵۰۴) و ۱۳۹ که به‌صورت رايگان است اطلاع دهند.

محمدي تاکيد کرد: حفاظت از کلوس، مي‌طلبد که آحاد جامعه، يعني بهره‌برداران، دوست‌داران طبيعت، به‌صورت همگاني مشارکت لازم را جهت حفاظت و حراست از اين گونه ارزشمند داشته باشند.

فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري بيان داشت: منابع طبيعي و آبخيزداري استان براي حفاظت از رويشگاه‌هاي موجود در شهرستان‌هاي کوهرنگ با بهره‌برداران ذي‌نفع مرتع جهت مديريت صحيح و درست از اين عرصه‌ها طرح مديريت منابع طبيعي را پيش‌بيني کرده و در حال تهيه است که در کميته فني مصوب شده است.

وي با اشاره به اينکه متأسفانه افرادي سودجو و طماع نسبت به گياه کلوس، سال‌ها است که مسافت‌هاي طولاني در کوهستان‌ها را براي دست‌يابي به کلوس طي مي‌کنند و با وجود سود بالا در عرضه و تقاضا اين افراد از اين کار دست بر نمي‌دارند اذعان داشت: بهره‌برداران در صورت اعاده مديريت و قرارداد به‌عنوان نماينده اداره محسوب مي‌شوند و مي‌توانند برخورد قاطع‌تري با متجاوزان به منابع طبيعي و رويشگاه‌ها داشته باشند.

محمدي اضافه کرد: از آنجايي که خريد و فروش کلوس هم جرم محسوب مي‌شود در بهار امسال برخورد قاطع با فروشندگان صورت گرفت، اما با توجه به اظهارات برخي از فروشندگان کلوس‌هاي موجود در بازار گلخانه‌اي هستند و از استان مجاور وارد مي‌شوند.

به گزارش جهانبين نيوز؛ از آنجايي که تجربه ثابت کرده است آسيب به طبيعت از سوي انسان با هدف دستيابي به سود صورت مي‌گيرد، بنابراين لازم است دولت در اين راستا پيشگام شده و همانطور که در سال‌هاي گذشته شاهد اقدامات خوبي در اين زمينه بوديم برنامه‌ريزي‌ها به‌گونه‌اي انجام گيرد که منافع جوامع محلي در حفاظت از گونه‌هاي نادر تأمين شود و در اين صورت ديگر اجازه برداشت بي‌رويه و غيراصولي داده نخواهد شد، بنابراين ديگر براي حفظ و نگهداري اين گياهان با مشکلي که امروز با آن دست به گريبانيم، مواجه نخواهيم بود.

محمدامين افرا، محقق طب سنتي در چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: کلوس گياهي است که در زبان عاميانه کرفس کوهي نيز ناميده مي‌شود.

وي تصريح کرد: اين گياه خودرو ارزشمند غني از منيزيم، روي، آهن و ديگر مواد مغذي معدني است و از آنجايي که کلوس در زير برف رشد مي‌کند و با وجود مواد مغذي بالايي که دارد داراي طبعي گرم بوده و براي درمان بيماري‌ها نقش بسزايي دارد و از همين‌رو براي درمان روماتيسم، انواع ديسک‌ها، بدن‌درد و… مؤثر است.

اين محقق طب سنتي در چهارمحال و بختياري ادامه داد: افزايش سطح ايمني، خروج بلغم و سودا از بدن، تقويت حافظه، خشبوکنندگي دهان و.. از ديگر خواص گياه کلوس است.

افرا افزود: بهترين قسمت کلوس، سرگل آن است و زماني که گياه به رشد ۲۰ سانتي‌متري رسيد بيشترين خاصيت را دارد.

به گزارش جهانبين نيوز؛ يکي از دلايلي که باعث برداشت کلوس در مراحل ابتدايي رشد آن مي‌شود همين بالا بودن خاصيت و موارد استفاده آن در طب سنتي است، اما اين موضوع سبب شده تا گياهي خودرو با خواص فوق‌العاده رو به انقراض بگذارد.

انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html